CORETAN TERBARU NADH

Tips beli baju raya

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Baru balik beli baju raya. Haha tema aku taun ni bersih. Tak pernah-pernah ambil baju kaler tu. Tak tahu kenapa. Tapi okeylah. Soft gitu. Tak nak tunjuk. Tak surprise. Nak pakai masa gath raya kalau jadi. Haha seronok ada kereta dan driver. Hah? Siapa? Tettt. Kang mention orang fikir lain.

Sudahlah. Lupakan driver tu. Tips nak beli baju.

1. Saiz
Saiz sangat penting. Macam aku patut ambil xs, ss, s. Depends pada baju apa. Tapi macam biasa pilih besar sikit sebab bila raya tergemuk pulak. Haha aku memang tak biasa pakai baju kurung ketat. Sebab nak jalan payah. Ganas okey. Jadi S untuk baju tadi.

2. Warna
Warna untuk orang cerah semua kena. Tapi yang gelap? Susah sikit. Ayah memang cerewet bab baju. Dia bising kalau aku pilih gelap atau terlalu terang. Tadi aku ambil kuning soft je. Ayu gitu. Haha geli. Sila muntah=P

3. Jenis kain
Kain ni penting. Kadang satin licin sangat nampak gemuk. Kadang cotton suka melekat kat badan. Ada yang tak suka pakai. Jadi beli besar. Bila besar nampak gedoboh. Atau gelebeh. Nampak lagi gemuk dan macam baju pinjam. Awas ye.

4. Bentuk jahitan
Bentuk jahitan ke? Entah aku lupa istilah dia. Pastikan bentuk sesuai. Macam baju kurung biasa sesuai je untuk semua. Kalau kurung moden agak tak sesuai bagi yang berisi. Sebab nampak macam balut nangka. Takpun baju kurung pahang. Kalau yang keding tak sesuai. Nampak macam baju pinjam. Sebab kembang sangat.

Kesimpulan, beli ikut keselesaan. Jangan sebab nak cantik. Jangan sebab minat. Nanti bila orang tegur kita punya baju mulalah sedih di pagi raya. Kesimpulan, baju tadi longgar sikit untuk muatkan makanan raya. Nyummi!

6 comments:

biela bell said...

adoii..tensiOn taw kalau beli baju ready made nie..tang saiz baju dah okeh,pinggang dah okeh..tiba2 kain labuh pulak..5 6 kali gulung kOt.hahaha..adOii~

Cik Pulau said...

baju raya ai dah siap dijahit...
lalala~

nineynur said...

lau saye L okeh kadang je,,salu XL kah3,,salam singgah
:)

K said...

puasa belum dah fikir raye, haha XD

p/s : saiz S? kecik tol cikgu :P

aamalinaazman said...

heheheh..
seoonokk die ayu2 geli gitu=p
betol!
waaa..ape cer la bju raye aku..hehehe

Elly Jade said...

hehe...badan kecik sng dpt baju..
mmg ayu color kuning soft
waa akk xleh pakai sbb nmpk besar kot//hehe

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers