CORETAN TERBARU NADH

Set Induksi

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Okey kawan-kawan aku nak mengajar korang pasal set induksi. Set induksi ialah aktiviti pertama sebelum memulakan pengajaran. Selalunya cikgu akan skip langkah ni. Bagi prasekolah memang perlu ada.

Yalah nak tarik minat murid untuk belajar. Berlakon, menyanyi, bercerita boleh jadi induksi yang sesuai. Tapi kalau set induksi asyik sama murid akan bosan. Jadi untuk elakkan bosan aku terpaksa fikir sesuatu yang baru. Aktiviti pun kena sesuai dengan KSPK.

Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Ingat senang ke ajar prasekolah? Ramai sangat pandang hina err kasar ke bahasa. Tapi tulah kenyataan. Kitorang selalu dikatakan mengajar tadika. Anyway tak kisahlah tadika ke tak. Yang penting prasekolah ni untuk persediaan murid untuk ke sekolah.

Masa nilah penting sebab mak ayah nakkan anak dia pandai membaca dan mengira. Tapi yang aku sedih darjah 4 pun tak reti membaca. Alasan tak ada guru pemulihan kat sini. Mundur betul mereka. Aku simpati. Macam mana nak periksa UPSR akan datang aku tak tahulah.

Oh berbalik pada set induksi. Korang ada idea nak bagi bebudak tu seronok? Konsep prasekolah belajar sambil bermain. Aku dah puas ajar menyanyi. Haha=P

PS: Jadi pendidik bukan setakat mengajar baca dan tulis=)

4 comments:

aamalinaazman said...

betol! hehehe...cam adik saya...darjah 2, 3 ari tu x taw mambace..adoii..sian die..iso gile mak..smp kene g anta kelas membaca mase tu sebab nye..x tawla cikgu tadika die mengajo cm ne dulu2...huu..alhamdulillah..skrg dah maju! heheeh..pentingnye cikgu pra sekolah ni...=)


induksi: hmm..ape kate soh bdk2 tu wat warm up sikitla..eehehe..cam men jantung pisang tu.hehehe..tapi wat yang simple la bg dorg paham..=p

Mama Zara said...

pendidikan awal la yg paling penting sebenarnya :)

fRaMe+LenSeS said...

kagum2 berjiran ng cekgu ni. ai ngaji tak tinggi. segannyaaaaaa~~

K said...

didik macam-macam XD

p/s : didik alien boleh? :P

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers