CORETAN TERBARU NADH

Dari Dapur Seri Iman 53

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Aku kembali berasapkan dapur. Haha kali ni tak ada gambar. Malas nak tayang dan tangkap. Hari ni aku buat kali pertama masak udang harimau. Eh ye ke udang harimau? Tapi dia besar gila. Makan sekali puas weh.

Aku cuak sebab takut tak sedap. Sekali rasa? Wah inikah yang aku masak? Macam Puan Latifah masaklah. Mesti ibu bangga petang nanti. Haha SANGAT GEMBIRA. Okey mari kita tengok resepi. Aku main letak je. Korang kalau tak sedap jangan marah aku.

Udang harimau 8 ekor
Santan setengah biji kelapa
Serbuk kunyit setengah sudu kecil- Kalau nak kuning lagi tambahlah sendiri
Kacang panjang 4-dipotong 
Serai 3 dititik
Secawan air paip(Kalau nak pekat kurangkan air)

Untuk dikisar:
Bawang besar 1/4
10 cili api-bagi aku dah pedas dah ni. Korang tambah lagi okey
Air sedikit

Cara membuatnya:
  1. Kisar bahan di atas.
  2. Masukkan serai air sedikit dan didihkan.
  3. Masukkan santan. Didihkan sebentar.
  4. Masukkan kunyit dan garam ikut suka.
  5. Masukkan udang yang gemuk dan segar ke dalam.
  6. Masak sehingga udang bertukar warna.
  7. Masukkan sayur kacang panjang dan tunggu sayur masak.
  8. Siap dan hidang. Memang terbaik dari ladang!
PS: Ada sesiapa nak serang rumah aku? Haha

4 comments:

msredcheesecake said...

cik ran, jadi tak? sedap tak? bule la masak waktu berbuka next week

red gitarputeh said...

Lapa nih =..=

Latest entry : [reply] Best Tak Tayang Muka Kat Facebook.?

Sunah Sakura said...

perghhhhhhhhhhh...kalo i nak datang, u sedia ubat gatal2...

Mat Gebu said...

perghh real lahh, yang tak tahan tu part secawan air paip, kalau rumah ai tak de air paip, boleh guna air sirap tak?..hahahha

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers