CORETAN TERBARU NADH

Dari Dapur Seri Iman 50

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Pengsan. Sekejap je dah yang ke 50. Aku nak share sarapan pagi aku yang dimakan pada waktu tengahari. Bangun lewat sangat. Anak dara apakah? Kepala masih sakit. Tapi masih bisa menaip.

Kalau korang nak tahu akulah gadis serba boleh. Perasan. Taklah. Maksud aku pasal makanan. Aku kadang-kadang sangat cerewet. Kadang-kadang main telan je. Haha yang main telan tu masakan sendiri. Yang cerewet tu makanan berbayar yang tak sedap.

Tempoyak? Sedap. Budu? Mabeles. Cencalok? Nyummi. Belacan? Wajib ada. Kicap? Makanan rutin. Apa yang aku tak makan? Oh ya ikan pekasam pun aku makan kalau termimpi nak makanlah. Jadi tak pelik badan aku macam tong. Semua boleh telan.

Tapi hari ni aku nak kongsikan kat korang pasal sambal tempoyak ikan bilis. Orang negeri sembilan selalu buat tapi dia taruk sayur kat dalam. Macam ulam. Aku letak ikan bilis je. Senang sangat buatnya.
Jiji punya pasal!
Aku malas letak gambar. Tapi ada cikgu nak gambar aku letaklah jugak. Ini macam cair sikit sebab aku nak berkuah. Kalau nak lagi pekat. Masak sampai kuah kering. Okey?
Bahan:
Tempoyak 2 sudu besar
Serai dititik -1
Ikan bilis 2 genggam
Cili padi 6 biji (Tak pedas. Kalau nak pedas tambahlah sendiri)
Garam secubit.
Kunyit sebagai pewarna.
Air sedikit.

Cara:
Korang kisarkan cili padi dengan air. Masukkan dalam kuali.
Masakkan sekejap. Masukkan serai.
Masukkan tempoyak apabila dah mendidih.
Kacau. Letak garam dan kunyit.
Masukkan ikan bilis. Kacau.
Bila dah pekat boleh tutup apinya.

Makan dengan ulam pun boleh. Makan dengan nasi goreng macam aku pun boleh. Selamat makan. Nyummi! 

2 comments:

Eera Shera said...

teringat ikan patin msk tempoyak...nyummy..

Unknown said...

nak gambor

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers