CORETAN TERBARU NADH

part3: Kurasakan sesuatu

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Part 1 sini
Part 2 sini
"Okey, let me explain," Nurin duduk di hadapan Izamir di sebuah restoran. Lunch seperti yang telah dijanjikan.
"Bos, saya tak paksa bos terangkan pun. Saya faham. Bos mesti terpaksa lakukan semua ni," Izamir masih tenang. Dia risau melihat bosnya agak clumsy hari ini. Tak seperti selalu. Sempat dia melirik ke arah bosnya. Wanita itu masih sibuk membetulkan tudungnya. Angin kuat seperti meraikan sesuatu. Tapi Izamir tak pasti apa.
"Izamir, sudahlah memandang saya. Saya okey sekarang," Izamir termalu sendiri.
"Sorry bos. Ingat bos tak okey lagi," Senyum. Dia sedaya menyembunyikan sesuatu yang dia sendiri tak tahu. Perasaan aneh ini kembali sejak pertama kali bertemu muka dengan bosnya. Disebabkan desakan keluarga yang memerlukan wang, Izamir menukar kerja. Dia tekad beerja di bawah naungan bos perempuan kerana maknya memerlukan wang. Mata mak makin melarat.
"Jauh menung. Ingat buah hati ke?" Nurin memecah kesunyian. Hanya mereka berdua yang duduk jauh dari pengunjung yang lain. Memang Nurin mahukan privasi.
"Buah hati? Tak adalah bos," Izamir menggaru kepala yang tak gatal.
"So, apa kata awak ceritakan latar belakang awak. Atleast bila papa tanya I tahu nak jawab," Nurin menyedut minuman perlahan.
"Bos, saya ni orang biasa-biasa je. Tak ada apa special tentang saya ni," Izamir membuang pandangan jauh ke seberang jalan. Dia tak selesa berduaan dengan bosnya. Bukan apa. Risau dia tewas dengan perasaan sendiri.
"Izamir, awak terlalu merendah dirilah. Mana tahu kita sememangnya ada jodoh," Laju je Nurin cakap tanpa sedar. Izamir terbatuk.
"Eh maaf. Saya ni selalu cakap tak fikir. Sorry. Oh ya, awak ada siblings?" Nurin cepat-cepat tukar topik. Malu dengan diri sendiri.
"Oh ada. Saya berdua dengan abang. Abang saya pun dah ada familu sendiri. Tinggal saya dengan mak je,"Izamir senyum. Nurin serba salah.
"Er kalau saya tanya awak jangan marah. Ayah awak mana?" Nurin dengan sendiri berminat untuk tahu semua tentang Izamir. Baginya ada sesuatu yang memaksa dia rasa ingin tahu.
"Ayah lama meninggal, Umur saya 10 tahun ketika itu. Masa tu kami golongan berada juga. Cuma entah macam mana, ayah muflis. Semua berubah sekelip mata," Izamir senyum melihat Nurin di hadapannya. Dia tak kisah membangkit isu lama. Baginya, Nurin terkecuali.
"Oh sorry. Saya ni banyak tanya pulak. Okey, makanlah. Kang sejuk pulak," Nurin menyuakan makanan ke mulutnya. Dia mengerling lelaki itu. Ada sesuatu yang membuatkan hatinya tertarik.
xxxxx
"Awal pulak baliknya," Mak mengusap kepalanya. Izamir duduk bersebelahan.
"Iz keluar dengan bos tadi. Dia suruh terus balik. Tu Iz balik awal. Masuk pejabat belah pagi je Mak," Hasunah mengangguk.
"Iz boleh tolong mak tak? Ada kotak kat atas kabinet dapur. Ambilkan nak," Izamir laju bangun mengambilnya. Hasunah bangga punya anak taat seperti Izamir. 
"Kotak apa ni mak?"
"Duduk dulu nak," Hasunah menarik tangan anaknya. Izamir menurut.
"Iz ingat tak rupa arwah ayah?" Hasunah membuka kotak tersebut perlahan.
"Iz ingat-ingat lupa. Kenapa mak? Mak rindukan arwah ayah ke?"
"Selamanya mak akan rindu nak. Nanti Iz dah jatuh hati Iz akan faham perasaan mak nak," Tersenyum.
Izamir melentokkan kepalanya ke bahu emaknya. Lama dia tak berkesempatan bermanja. Rindu zaman kecilnya.
"Iz, ni ayah nak. Ayah masa muda-muda. Mak simpan sebab mak tak nak Iz sedih bila tengok gambar arwah. Iz dah cukup terseksa sebab jadi anak yatim masa kecil lagi. Mak tak dapat berikan kasih sayang seorang ayah untuk Iz. Maafkan mak," Sendu mula kedengaran.
"Mak, apa cakap macam ni. Ayah tak ada pun Iz tak terasa. Sebab mak ada. Mak selalu ada untuk kami berdua. Maklah ibu mak jugalah ayah. Iz cukup kasih sayang. Iz tak mintak lebih. Iz sayang mak," Peluk kemas. Hasunah terharu. Pelukan terlerai.
"Iz, mak bukan apa. Kalau boleh mak nak Iz jadi macam abang tu. Abang Ilman dah bahagia dengan Razan, isterinya," Hasunah memegang tangan anaknya lembut. Jelas kedutan di tangannya.
"Mak ni kenapa cakap macam ni tiba-tiba? Iz nak jaga mak. Biar bujang selamanya pun tak apa. Iz tetap dengan mak,"
"Iz, kenapa cakap macam tu? Tak sayang mak ke? Mak tak nak anak mak bujang. Kahwinlah nak. Mak suka kalau anak-anak mak bahagia," Air mata berderai. Izamir terdiam.
Iz sayang mak sampai bila-bila!
Ps: Penulis tak dapat menaip lagi. Sedih pulak. Hehe apa yang aku nak sampaikan harap korang faham. Sayangilah mak anda. Sayu pulak malam-malam begini. 

5 comments:

Sunah Mohammad said...

huuuuuuuuu... mak sayang izamir... T_T

Mat Gebu said...

ha ah..pakcik mat pun sayang izamir...pemmmsann >_<

putERi-kAtEk said...

sayang IZAMIR jugakkkkk!!!! hahahahahaaha.....

sy dh dapat baca dah apa yg blaku lepas ni...

izamir ni mesti tunangan nurin tu kan? anak datuk ady tu :D kan kan?

fRaMe+LenSeS said...

T.T tacing tetiba rasa.. huu

wawa_addien said...

As Salam ;)
Wawa dtg dr blog Abg Ben
Follow awk n follow me back k..

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers