CORETAN TERBARU NADH

Benci perokok

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Serius. Aku bukan nak kata apa. Tapi sakit mata memandang perbincangan di FB. Tak perlulah cakap siapa. Memanglah rokok nyata membahayakan kesihatan. But kenapa kena menidakkan kematian atas sebab punca. Yes ramai yang tak mati sebab merokok. Dan merokok tak mempercepatkan kematian.

Nenek tua kat kelantan tu. Setiap hari datang minta duit. Sebab nak beli rokok. Sejak aku membesar kat sana. Sampai hari tu. Tabiat dia sama. Minta duit nak merokok. Nenek aku yang kena strok. Bertahun tak baik-baik. Tak merokok pun. Muda lagi dari nenek tu. Tapi kenapa nenek tu tak sakit apapun?

Siapa kita nak bercakap pasal takdir? Siapa kita nak campur tangan hal urusan Allah. Kita hanya berdoa. Hanya beribdah kepadanya. Kenapa baby tu mati sedangkan dia muda lagi? Kenapa penuh dengan persoalan di benak kita. Asyik bersoal jawab tentang kerja Allah. Kerja kita? 

Merokok memang membahayakan. Memang kau tak mati sekarang. Tapi dengan izin Allah. Bila-bila masa nyawa kita akan ditarik. Punca kematian macam-macam boleh. Itu hanya alasan untuk kematian. Satu kematian takkan kita jangka. Rokok memang memudaratkan dan boleh bawa kematian. Kenapa susah sangat nak faham?

Bukan sebab rokok kita mati. Kalaupun kita rokok bertahun lamanya, tapi Allah tak nak tarik nyawa kita mesti ada sebab. Bukan suka-suka. Mati itu pasti kawan-kawan. Tak kesian ke kat anak-anak kecil Kena hidu asap korang tu? Sedih tengok bebudak tu. Kalau korang scan paru-paru korang mesti ada kesan. Cuma Allah tak nak tunjukkan kat korang.

Bila satu saat korang akan rasa menyesal sebab korang penggemar rokok, perokok tegar, mengakibatkan orang lain jadi perokok pasif, membazir duit. Masa tu korang menyesal tak guna. Sebab memang rokok tak ada faedah pun. Jangan kata cool, ikut hak memasing. Islam bukan paksaan. Tolonglah tampar muka masing-masing dan berhenti merokok!

Si dia pun merokok. Aku tahu susah berhentitapi atleast trylah. Ingat orang sekeliling!

5 comments:

Shaherah said...

shera bukan benci jek.. dah macam nk masuk kategori ANTI gitu.. ^_^

Fahmi Jaafar said...

ktkn xnk pada rokok! :)

Lulu Rahman said...

thanks God encik pakwe bukan smoker . rokok menjahanamkan =,[

Sunah Sakura said...

:)

Syazwan Che Deraman said...

saya sokong!

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers