CORETAN TERBARU NADH

Dari Dapur Seri Iman 37

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Yuhuuuuu im back. Ada yang rindu? Kenapa akhir-akhir ni malas je nak update. Siap ada budak call suruh update. Dia tu bukan nak update. Suruh orang pulak. Nanti dia busy, tak ada siapa nak baca blog ni. Terima kasih adik kecik=)

Oh ya tujuan aku ni nak kongsi resepi aku bantai semalam. Nasi Ayam. Lama dah tak buat. Since tingkatan 3 kot. Belajar kemahiran hidup. Haha kelakar bila ingat balik. Selalu tolong ibu masak jadi tahulah apa yang nak dipakai.

Nasi Ayam ala MR (4 orang makan)

NASI:
Beras 1 1/2 pot
halia 2 hiris
satu serai
Air rebusan ayam+halia+serai

Cara:
Basuh beras.
Letak bahan.
Masukkan air sehingga beras tenggelam.(Ikut kualiti beras ye. Kalau beras tu kena air banyak lebihkanlah)
Masak=)

SAMBAL KICAP:
Cili padi 10 biji
Seulas bawang putih
Garam secubit
Kicap

Cara:
Kisar semua.
Masukkan kicap mengikut citarasa. Kalau nak pekat letak sikit je.

SAMBAL CILI:
2 biji cili merah
2 ulas bawang putih
2 camca besar sos tomato
1 camca besar gula
1/4 camca garam
Air sedikit

Cara:
Kisar cili, bawang dan air.
Masukkan dalam periuk. Didihkan.
Masukkan sos. Kacau.
Masukkan gula dan garam.
Masak hingga pekat.
Siap =)

AYAM GORENG KICAP:
4 Ketul ayam direbus hingga masak.
Air rebusan tadi digunakan untuk sup sayur dan nasi.
Toskan ayam tersebut.
Letak kicap dan gaul rata.
Goreng api sederhana.
Dah garing. Toskan dan ketuk ayam.
Kemudian potong mengikut selera.

SUP SAYUR:
Kobis bunga.
Kobis
Lobak merah.
Air rebusan ayam tadi.

Cara: 
Masukkan semua bahan dalam air rebusan.
Biar hingga sayur masak.

Boleh dihidangkan dengan timun dan salad. Simple sangat. Aku tambah 2 kali. Tapi ada yang pelik. Kenapa masak nasi ayam semalam? Jawapan aku simple. Senang nak buat. Tak payah fikir lauk-lauk lain. Dia kata jarang orang masak nasi ayam tengahari. Aku jawablah kat sekolah dulu pun setiap jumaat ada nasi ayam. Apa yang peliknya?

2 comments:

Unknown said...

aku kalo wat nasi ayam aku akan tumis tak gune minyak..aku gune mentega..dulu pas tu msokkan beras yg dah tos..kacau2 dulu pas tu baru masokkan air rebusan ayam..

aliarosli said...

waaaaaaaaaa, terharu jap

nak tisu, sob sob sob

hahhahhaha,

ek? hebat jiji masak

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers