CORETAN TERBARU NADH

Tips merapatkan diri

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Tips lah sangat. Aku menceburkan diri dalam bidang rumah merah lagi hari ni. Semangat nak menang. Haha ada rumah siap bawak tayar. Ada anyam pagar lagi. Semangat waja cikgu-cikgu sekolah ni. Esokkan cuti. Esok blog bersiaran di kajang. Eceh.

Oh ya, tips aku nak kasi simple je.

1. Rajinkan diri.
Banyak kerajinan diperlukan. Misalnya, rajinkan bertanya macam ni. "Ada apa-apa nak tolong?" Boleh jugak cakap macam ni. "Akak orang mana?" Tu rajinkan bertanya.

2. Ramahkan diri.
Beramah mesra. Jangan orang tanya diam je. Kalau tanya kita, kita tanya dia pulak. Biar ada komunikasi dua hala. Mesra sikit.

3. Dengar cakap.
Kena dengar cakap senior. Kadang hati sentap sokmo. Tadi pun ada perbalahan. Ada yang nak macam ni. Ada yang nak macam tu. Alih-alih aku kata. "Akak buatlah. Kita tak reti," Terus dia gelak dan panjat. Nak bagi peluang kat dia tunjuk bakatlah.

4. Tak malu.
Jangan nak memalu kambing. Tegur je siapa yang ada. Kalau boleh panggil nama. Jangan lupa nama dia. "Kak, ni nak letak mana ya?" Kadang cakap macam ni je dah cukup menunjukkan kita tak segan bertanya. Kadang benda remeh pun boleh jadi bahan nak borak dan agen mendekatkan diri dalam komuniti baru.

5. Senyum.
Senyum je kalau korang tak tahu nak kata apa. Jangan nak muncung sedepa memanjang. Kang ada yang jadi bahan umpatan. Cikgu Jiji dengan Cikgu Im (Kawan Jiji) cakap sombong tu perlu. Tapi ikut masalah. Jangan 24jam sombong. Kita menumpang buat cara menumpang. Ye tak?

ps:Autopublish. Tiru budak senget yang suka perasan. Werk! Haha korang doakan aku selamat sampai ye=)

5 comments:

K said...

haha, senyum. konpem comel XD

semoga selamat sampai :)

p/s : sape budak senget yang suka perasan? nak tahu jugak, haha :p

Unknown said...

haha..jadilah peramah yang terlebih2..

HaNa Hani said...

mcm lagu kan
senyum xperlu kata apa2 pown dah sejuk mate org tgk
^_^

Sunah Sakura said...

banyaknyaaaaaaaaaaaa u belajarrrrrrrrrrr! sambil mengajar sambil belajar~ hehe

Cik Pulau said...

betolll..
setuju snGt.... nak2 kalau kita ni orang baru kat tempat tu,,, heee~

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers